اصطلاحات اقتصادی حرف (ر)
 
درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید سلام و احترام خدمت شما عزیزان بازدید کننده! با اظهار سپاس از بازدید تان، لطفاً برای هرچه بهتر شدن وبلاگ من، مرا از نظرات، پیشنهادات و انتقادات سالم تان بهره مند سازید. تشکر کامران kamran.8194@yahoo.com



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 76
بازدید دیروز : 14
بازدید هفته : 76
بازدید ماه : 235
بازدید کل : 248040
تعداد مطالب : 128
تعداد نظرات : 18
تعداد آنلاین : 1



امتیاز وبلاگ ها تا این لحظه

اسما خداوند متعال %

« ارسال برای دوستان »
نام شما :
ایمیل شما :
نام دوست شما:
ایمیل دوست شما:

Powered by ParsTools
لطفاً این صفحه را با دوستان تان به اشتراک بگذارید 32 کلمه

Speed test

 ابزارهای زیبا سازی برای سایت و وبلاگ این صفحه را به اشتراک بگذارید
بهارســـــــــــــــــــــــتان
علمی، فرهنگی، اسلامی، تفریحی، ورزشی
شنبه 27 اسفند 1390برچسب:, :: 12:8 ::  نويسنده : کامران

راپور عایدات مشترک :

راپور مشترک عایدات زن وشوهر که تهیه آن را بصورت مشترک مقرارت مالیات برعایدات آن مملکت مجاز قرار داده است .

ربح قانوني :

ربحي كه توسط قانون تعین گردیده وارد موادیکه راجع به نرخ ربح طرفین یک معامله موافقه  نکرده باشند مرعی الاجرا میباشد .

ربح خالص

پولی که در بدل استفاده از یک سرمایه داده میشود که از این جمله تمام مبالغی که خطر وتمام مصارف دیگر ناشی از قرض را در بر میگیرد خارج میباشد . این نوع سود را در انگلیسی بعضی اوقات بنام

( Net interest )  یا ( True interest ) یاد میکنند . سود خاهی یک مفهوم نظری است زیرا تادیاتی که عوض استعمال سرمایه بعمل مییآید شامل اقدامی غیر از سود خالص نیز میباشد .

ربح فاحش :

ربح بیشتر از حداعظمی نرخی که توسط قوانین مربوط برای انواع مختلف قروض تعیین شده میباشد . در محاوره عامیانه هر نرخ ربحی راکه دور از انصاف وغیر عادلانه گفته شود ربح فاحش گویند .

ربح ساده :

ربحی است که از روی یک مبلغ اصلی سنجیده وگرفته میشود و در آن ربحی که توسط این مبلغ قبلا کمائی شده اصل مبلغ افزوده نشده وربح از آن گرفته نمیشود .

رسید :

یک اعتراف تحریری مبنی براینکه پول ، اموال یا کدام شی دیگر گرفته شده است .

رشد صادراتی :

رشد اقتصادیکه از افزایش حجم صادرات الهام گرفته باشد ونه تنها ــــــــــــــــ اثرات زنجیری وتکاثری بردیگر حوزه های اقتصادی است . بلکه شرایط مطمئین رانیز فراهم میآورد . تا مشکلات پرداخت بیلانس ها باعث محدود یت یا توقف رشد نگردد . زیرا این نوع رشد اسعار لازم برای واردات اضافی مورد نیاز موجب رشد اقتصادی میگردد .

رشد نا متوازن :

رشد سرمایه گذاری در سیجش های مختلف یک کشور در حال توسعه با نرخ های گوناگون وجود داشته ولی برخی اقتصاددانان از سرمایه گذاری متوازن در کشور های عقب مانده حمایت میکنند . در حالیکه بعضی دیگر براین عقیده اند که اندازه منابع مورد نیاز برای به عمل در آوردن یک برنامه رشد متوازن چنان باید است که یک کشور واقعا عقب مانده از عهده تامئن آن برنخواهد آمد . طبق بظریه مذکور آنچه اساسا باید انجام گیرد سرمایه گذاری نامتوازن در صنایع وسنجش های استرانشریک است که بتواند موجب رشد دیگر حوزه ها ورشته های اقتصادی میشود .

رشد متوازن :

شکلی بخصوص از افزایش رشد اقتصادیکه در آن تمامی متغیر های مجموعی اقتصادی مانند در آمد ملی ، مصرف کالای سرمایوی واستخدام کامل ، در طویل زمان با ارزش های مشابه رشد میکنند . گرچه در اقتصادواقعی رسیدن به چینین رشدی ب ندرت امکان پذیر است . لیکن تجزیه وتحلیل چینین رشدی . مانند نقش تعادل که در رشد اقتصادی سهم مهمی در نظریه رشد داشته است .

رفاه اقتصادی :

آن قسمت از رفاه انسانی که از مصرف کالاها وخدمات نثبت میگیرد ومیتوان آن را برحسب رفاه افراد یا گروه ها اظهار داشته باشد .

رفاه خالص اقتصادی :

اصطلاحی که گویای نارسایی تولید نا خالص ملی بمشابه یک معیار سنجش رفاه اقتصادی است . ولذا از تعدیل تولید نا خالص ملی ، یعنی از کاستن ( بدن های وافزودن خوب ) های محاسبه نشده به آن بدست میآید مفهوم رفاه خالص اقتصادی براین واقعیت مبنی است که تولید نا خالص ملی دارای عناصر است که تاثیر منفی بر رفاه مردم می گذارند ومتقابلا فاقد عناصری است که نقش اساسی در رفاه مردم دردارند ویا محاسبات قرار داده نمیشود .

رقابت ناقص :

اصطلاحی عمومی که مبین دومفهوم است .

1ــ هرنوع بازار غیر از رقابت کامل که بدین اساس رقابت انحصاری اولیگاپولی وانحصار میگردد .

2ــ هرنوع ساختار بازار غیر از رقابت کامل وبازار انحصاری است .

رقبابت تباه کن :

رقابت شدیدی که منجر به خسارات گردیده وهدف آن عموما از بین بردن یکی یا بیشتر از رقبای کسب وکار میباشد . خساراتیکه بدین برتیب وارد میگردد بعد در اثر بلند بردن قیمت ها تلافی میشود هرگاه اینگونه رقابت بغرض یک انحصار ویا محض بروی کیندوزی صورت بگیرد غیر قانونی محاسبه شده است . اینگونه رقابت را بنام ( Rate war )  نیز یاد میکنند  .

رکود شدید :

مرحله کسادی حاد فعالیت های اقتصادی در دوره تجارتی وجود داشته که هرمرحله انقباضی دور تجارتب را میتوان رکود شدید ناپسند ولی این اصطلاح بیشتر برای بیان شدید ترین رکود ها مانند رفت بی سابقه تولید در ایالات متحده امریکا و اروپا در سال 1929 وسالهای پس از آن بکار میرود . رکود شدید در مقابل رونق شدید قرار دارد .

رکود :

یک دوره طویل المدت که در آن فعالیت های اقتصادی بسیاری پائین تراز حد معمول باشد . رکود رامیتوان با کاهش شدید تولید ، سرمایه گذاری اندک ، انقباض کریدت ها بقوط قیمت ها بیکاری وسیع واستختدام کوتاه مدت شکست مشخصی اقتصادی نموده وبزرگترین رکود جهانی در تاریخ عصر حاضر بحران بزرگ سال های 1933 ــ 1929 بوده که 45 ماه طویل کشید . جلوگیری از حالت رکود های شدید از عمده ترین وپیچیده ترین موضوعات اقتصاد جهانی بشمار میرود .

رکود مزمن :

یک سویه پائین فعالیت اقتصادی در ظرف مدت طولانی است .

رکود خفیف :

با اصطلاح ادوار تجاری چنان یک رکود وکساد فعالیت های اقتصادی را که یک مرحله بحران گفته شده نتواند گویند .

روبنا :

عوامل روحی وذحنی که برفعالیت های اقتصادی تاثیر دارد .

روش ثبت اصطلاحات حسابداری :

اجتناب در آمد کسب کننده ومصارف آن است که در دوره حسابداری از طریق اصلاح وتعدیل برخی اقلام دفاتر بعمل میآید .

رونق شدید :

وسعت بخشیدن سریع فعالیت های اقتصادیکه به کم شدن تعداد بیکاران ، افزایش سود وازدیاد قیمت سهام و کالاها منجر شود . اما در بعضی حالت رونق ها نمتوانند مدت زیادی پایدار بمانند ممکن است رکودی سریع را در پی داشته باشند . اين اصطلاح مهمولا برای توصیف مرحله رشد یابنده بوده وبرای تصنیف مراحل فعالیت های تجارتی گریده که مفهوم متضادی آن رکود شدید است .

روابط نیروی مولده وکارفرما :

روابط میان نیروی مولده کار فرمایان از آغاز قرن ( 20) با این طرف خواهش های مکرر کارگران ومساعی شان به م  رای داشتن در تعیین مزد وشرایط کاروهم چنان کنترول روز افزون عامه روابط کارگران وکارفرمایان یک ساحه مخصوص مطالعه را بوجود آورده که به همین عنوان یاد میشود .

ریفلاسیون :

رنفلاسیون ( اتوم ) ویاد یفلاسیون ( انقباض ) حجم پول به منظور بر قرار ساختن سطح قبلی قیمت را گویند .

روش مبتنی بر استطاعت مالی Affordable method .

تعیین بودجه ترویج و گسترش ، در سطحی که مدیریت فکر میکند شرکت ( از نظر مالی ) توان پرداخت آن را دارد .

رونق:

دوره پایداردر دوره  تجارتی که فعالیت های اقتصادی درآن شده است و رشد بیشتر میآبد. و مصرف و تولید هردو با خوشبینی انجام میگیرند. مراحل رونق معمولا با افزایش تولید سطح بالائی سرمایه گذاری بخصوص در زمینه ایجاد ظرفیت های تولید جدید افزایش قیمت ها بیکاری نازل استخدام کامل و ایجاد بیشتر تصدی های اقتصادی مشخص میگردد.

رجحان سیاست:

رجحان که پس انداز کننده گان راجع به اندازه سیاست پس اندازهای خود نشان میدهند. مثلا اینکه آیا ترجیح میدهند که پس انداز های خودرا کاملا به یک شکل سیال مثلا نقد نگهدارند یا آنرا به اشکال نسبتا کمتر سیال مثلا در بعضی سرمایه گذاری ها تبدیل نمایند.

 

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب